luni, 6 decembrie 2010

Mos Craciun , un nume de miliarde de dolari

Unul din marile mistere ale copiilor este aceasta, a l celui mai popular om de pe glob. Multi dintre noi ne-am intrebat cine este acest personaj ? De ce este imbracat in rosu? De ce are barba ? De ce este gras? De ce se numeste Mos Craciun?si misterele au continuat pana am ajuns maturi.
Povestea  isi are radacinile in Statele Unite in anul 1773 cand un ziar din New York a scris despre un grup de familii care s-au adunat sa onoreze moartea Sfantului Nicolae. " Santa Claus ", cum spun americanii, este derivat din cuvantul de origine britanica "saint = sfant" si o formă prescurtată de la  Sint Nikolaas (Claus).


În 1809, Washington Irving a ajutat la popularizarea Sfantului Nicolae sub numele de Klass , cand la identificat pe acesta ca fiind patronul spiritual al orasului New York in cartea sa " New York History". In romanul lui , Klass era un copil crescut p strazi , imbracat zdrenturos cu o palarie imensa albastra , o haina de blana rosie cu galben si ciorapi de om matur . Povestea a fost gustata de publicul american , in special de cei mici . Nu a durat mult pana ce magazinele mari au aflat de succesul lui Irving si profitand de vacanta de iarna a copiilor incep sa faca publicitate personajului principal al cartii . Din 1820 pana in 1841 in toate ziarele din State erau rubrici dedicate lui Klass in zonele de publicitate. În 1822, Clement Clarke Moore, un ministru episcopal, a scris un lung poem de Crăciun pentru cele trei fiice ale sale intitulat "An Account of a Visit from St. Nicholas" , un poem in care vine cu varianta moderna a mosului , batran , plinut si scund care avea capacitatea de a urca pe cos cu ajutorul unei funii legata cu un nod. În 1881, caricaturistul politic Thomas Nast a fost atras de poemul lui Moore si a creat prima animatie cu  Claus din viziunea poetului care a aparut in  Harper's Weekly, Santa  era descris ca un om rotund, vesel, cu o barba complet alba, care deţine un sac încărcat cu jucării.

Nast este cel care a dat lui Moş Crăciun costum rosu aprins cu margini bordurate si blana alba, Polul Nord, atelier, elfi, şi soţia sa, doamna Claus.
În 1890 la  începutul anului, Armata Salvării avea nevoie de bani pentru a plăti  mesele gratuite de Craciun oferite familiilor nevoiaşe. Ei au început să îmbrace bărbaţi şomeri în costume de Crăciun şi de i-a trimis pe străzile din New York pentru a solicita donaţii. Pentru a putea atrage atentia publicului, Armata Salvarii le-a dat acestora clopotele in maini , de aici imaginea Mosului sunand din clopotel. 
In 1930 Fred Mizen a pictat un departament al firmei Coca-Cola cu Mos Craciun band suc in mijlocul unei multumi de oameni, imaginea a fost folosita intr-o reclama difuzata in fiecare sambata pe "The Saturday Evening Post " . In 1931 , firma Coca-Cola ii propune lui Haddon Sundblom sa faca un brand al firmei  din Santa Claus , reclama care a sporit vanzarile cu peste 54%  in sezonul de iarna.


Chiar daca Mos Craciun a fost exploatat ca un brand , folosit in campanii , sau fiind o imagine imprimata pe hartie in versuri , un desen animat, sau un om costumat care aduce aminte de sarbatorile de iarna , acesta este cel mai iubit nume de pe pamant.
Nu numai Mos Craciun a fost brand-uit , odata cu marketingul si povestea a prins contur in jurul altor personaje , pitici , elfi , reni , chiar si fiul lui Santa Claus.
Daca hollywood-ul este o industrie a creatiei , atunci marketingul este o industrie in care apar povesti frumoase si care aduc beneficii de miliarde de dolari .











surse foto : www.appalachianhistory.net , www.freewebs.com , www.wordpress.com , www.wikimedia.org ,
www.coca-colacompany.com 






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu