vineri, 6 august 2010

Ceasul , multe secole o bataie de cap a mecanicilor.

Ceasul este un instrument de masura al timpului  , cuvantul ceas a fost derivat in mai multe limbi dar originea lui se trage de la cuvantul Celtic = leagan si clooca = clopot. Mecanismul a fost intodeauna cunoscut ca un ceas , in ziua de azi , folosirea cuvantului ceas se refera strict la masurarea si afisarea timpului. 
In antchitate primele ceasuri au fost cele cu cardan solar , dar aveau dezavantajul ca nu puteau fi folosite decat ziua ,asta i-a impins pe orologi sa se gandeasca si la alte variante . Dealungul timpului au fost gasite si alte tehnici de masurare al timpului cum ar fi ceasuri de lumânări, şi bastoane de tămâie care ard în jos, la viteze aproximativ previzibile, au fost de asemenea folosite pentru a estima trecerea timpului. Într-o clepsidră, nisip fin se revarsă printr-o gaura mica la o rată constantă şi indică un pasaj predeterminat de o perioadă de timp arbitrară. Insa avansand in tehnica s-a descoerit ca  precizia de masurare a timpului este foarte importanta , astfel s-au nascut ceasurile mecanice , cu lagare si roti de precizie , cu vibratie sau electronice cu quart. Ceasul mecanic a fost inventat in sec XIII .
  Ceasurile  functioneaza ca un organism , desigur mecanic , avand ca organe cateva elemente bine calculate care sunt :
-    Sursa de alimentare :  Aceasta mentine alimentarea cu energie pentru a mentine ceasul in functiune , este fie o greutate suspendata  de un cablu înfăşurat în jurul unui scripete, sau un arc de spirala numit motorul.
-    Oscilatorul : Elementul de pontaj, în fiecare ceas modern este un oscilator armonic, un obiect fizic (rezonator), care vibrează sau oscilează repetat cu o frecvenţă constantă . Aceasta este fie un pendul sau o roată de echilibru.
-    Contoarul :Aceasta are funcţie dublă: 1.  menţine oscilatorul de funcţionare oferindu-i impuls "împinge" să înlocuiască energia pierdută la frecare. 2. vibraţii şi de conversie a acestuia într-o serie de impulsuri care servesc pentru a măsura timpul.
pendul care se deschid larg pe roţi sau de echilibru, şi comunicate de un dinte de viteze a roţii de evacuare la fiecare leagăn, permiţând roţii ceasului  să avanseze o sumă fixă cu fiecare leagăn.
-    Lantul de Masura : Acest lucru contează impulsurile şi le  adaugă pentru a obţine unităţi tradiţionale de timp de secunde, minute, ore, etc . Se face mecanic de un tren de viteze, cunoscut sub numele de tren volan. Trenul de viteze are, de asemenea, o funcţie de secundă; pentru a transmite energie mecanică de la sursa de putere pentru a rula oscilatorul. Există o frecare ,numit pinionul de cuplare "tun" între uneltele  de conducere “mâinile” şi restul  ceasului, care permite mâinilor sa regleze  printr-un buton setarea  orei.
-    Indicator : Afişează numărul de secunde, minute, ore, etc.  într-o formă uşor de citit uman.  Cele mai vechi ceasuri mecanice în secolul al XIII-lea nu au avut un indicator vizual şi au semnalat timpul  prin  acustică de clopote izbitoare.

Un comentariu:

  1. Multi stiu ca instrumente de cunoastere a momentului zilei au existat inca din antichitate,egiptenii fiind primii care au impartit ziua in segmente si au construit"ceasul solar"-obelisc.
    Putini stiu ca Roma ar fi "orasul obeliscurilor",deoarece din cele 30de obeliscuri in lume,13se afla aici.Si,tot italienii,se mai pot mandri si cu primul ceas public realizat la Milano in 1335.

    RăspundețiȘtergere