duminică, 15 august 2010

Locomotivele, un ansamblu complex de mecanisme

Locomotivele sunt utilaje de mare putere ,miscarea lor se face cu ajutorul mecanismului biela-manivela, cu care putem trage sau impinge pe sine de cale ferata a unor vagonete incarcate cu diferite materiale, sau folosite pentru transportul de persoane. Descoperirea lor a fost posibila odata cu inventarea motorului cu abur de catre Thomas Savery in 1698.La sfarsitul secolului XVII , Richard Trevithick, in febroarie 1804, foloseste prima locomotiva cu abur pentru transportarea carbunelui dintr-o mina. Locomotiva avea un boiler cu apa de dimensiune mare , un cilindru cu un piston asezat vertical si bare de conectare pentru a pune rotile in miscare, deplasarea  facandu-se cu 2-3 km /ora. Din cauza costurilor foarte mari, utilizarea ei nu a durat foarte mult timp. In 1812 Blenkinsop vine cu o noua conceptie a locomotivei cu abur- aceasta avea 2 cilindrii aranjati vertical. In 1813, Blackett aduce imbunatatiri locomotivei proiectate de Blenkinsop, obtinand tractiunea cu ajutorul unor roti suport. Aceasta va fi  denumita "Puffing Billy".


 Anul urmator Jorge Stephenson, un inginer al minei de carbune din Killingworth, Anglia, realizeaza o locomotiva identica cu "Puffing Billy" la motor , dar diferita la sistemul de locomotie, sistem care comunica cu toate cele 4 roti odata cu ajutorul unor parghii legate de cele 2 pistoane. Mai tarziu  Stephenson inlocuieste parghiile cu lanturi pentru a da mai multa putere locomotivei distribuind lucrul mecanic. Aceasta locomotiva a fost  un succes. In acei ani au aparut multi manufacturieri care au incercat sa faca locomotive cat mai bune ,niciuna cunoscuta deoarece foloseau acelasi motor si sistem de locomotie.In Octombrie 1829 Stephenson proiecteaza locomotiva "Rocket" care intrece toti competitorii atingand o viteza de 50km/ora si a putut trage 13 tone greutate. Rocket cantarea doar 4 tone si avea un sistem modern de boilare tubulare cu diametrul de 1.015 m. Din acel an pana in 1866 multe firme au incercat sa aduca imbunatatiri locomotivei lui Stephenson , astfel au aparut in Statele Unite locomotivele "south Carolina" 1831, "West Point" 1831 , "Best Friend" 1839.
 America a devenit principala tara in fabricarea de locomotive , datorita constructiei mai rapide de cai ferate din Pensilvania catre Canada, fata de Europa care intampina anumite probleme in acest timp.
In 1848 apare locomotiva "Governor Paine" care ajungea la viteza de  1 mila in 43 de secunde.
Locomotivele din acel timp aveau insa o problema, folosirea lor noaptea era un cosmar, deoarece  iluminarea se facea foarte greu. In 1888 Air Brake inlocuieste lampile cu gaz petrolier, cu unele  electrice conectate la o baterie, incarcata de un dinam.


Aparitia motorului Disel, face ca 1899 locomotivele sa fie mult mai rapide si iluminarea lor se facea mult mai lejer, prin generatoare disel. In 1879 apare prima locomotiva electrica care putea trage 3 vagoane la viteza de 13km/ora, motorul era construit din celule galvanice.Anul 1891 avea sa aduca prima locomotiva care merge pe linie electrificata, inventata in Zurrich , Elvetia . In 1895 apare prima linie electrificata din America (B&O Railroad), intre Boston si Ohaio. Locomotivele aveau sa cunoasca crestere a puterii, vitezei si motorizarii foarte rapida. In 1955 Francezii scot pe piata locomotiva " CC7107" care atingea viteza record de 331km/h. Din anul 1980 japonezii preiau controlul electronicelor si fac primele linii electrificate numite "Hgh - Speed Rail" . Pe 2 septembrie 2006 Simmens, fabrica locomotiva "Eurosprinter" atingand viteza record de 357km/h , in Germania. In anul 2008 Japonia se intrece pe sine si aduce un nou concept de design si viteza cu  trenul numit "Bullet" atingand viteza record de 581km/h. Modelul a fost preluat de SUA , Anglia , Germania si folosit cu succes in transportul calatorilor si in ziua de azi.




 Surse foto: www.francesfarmersrevenge.com , www.wikipedia.org

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu